Rok szkolny 2021/ 2022

kontakt z Wychowawcą:

mgr Katarzyna Rojek-Czarnik

adres e-mail: k.rojek-czarnik@p21.edu.gdansk.pl

mgr Ewa Kołodziej

adres e-mail: sekretariat@p21.edu.gdansk.pl

 

PRACA ZDALNA

Piątek 03.12.21r. Grupa 1

Temat: Spotkanie z Mikołajem.

 Cele: Rozwijanie kompetencji kluczowych: rozumienie i tworzenie informacji, umiejętność uczenia się.

Cele operacyjne: Dziecko; dowiaduje się, gdzie jest dom Świętego Mikołaja.

 

Zadanie 1

Poczytaj Mi Mamo.

Czy Święty Mikołaj istnieje? Oczywiście, że tak! Jeśli jest jeszcze ktoś, kto ma jakieś wątpliwości, powinien wybrać się do krainy zwanej Laponią. Znajdzie tam dom Mikołaja, jego biuro, pocztę, port lotniczy i …fabrykę prezentów!

         

Tajemnica Mikołaja

Przez wiele lat dzieci zastanawiały się, gdzie mieszka Święty Mikołaj. Tajemnica wydała się wreszcie w roku 1927! Dziennikarze odkryli, że Mikołaj ma dom w Laponii, krainie w Finlandii, częściowo położonej za kręgiem polarnym. Dlaczego Święty Mikołaj zamieszkał tam, gdzie zima trwa pół roku, a temperatura spada nawet do minus 45 stopni Celsjusza?

Podobno latem lubi podziwiać lapońskie białe noce, podczas których słońce nie zachodzi. Zimą zaś może oglądać na niebie cudowną zorzę polarną. Jest tu także mnóstwo śniegu, a renifery to uwielbiają.

Dom Świętego Mikołaja stoi na górze Korvatunturi- nazwa ta oznacza po polsku Górę Ucho. To niezwykłe miejsce przypomina kształtem uszy zająca. Podobno gdy przyłoży się głowę do skał Korvatunturi, można usłyszeć, o czym rozmawiają dzieci na całym świecie. Elfy zapisują podsłuchane marzenia w czarodziejskich notatnikach. Przed Bożym Narodzeniem Święty Mikołaj czyta ich notatki i wybiera odpowiednie prezenty. Tak przynajmniej twierdzą elfy…

 

Zadanie 2

Rodzicu! Postaraj się porozmawiać z dzieckiem o  jego marzeniach.

Może wspólnie napiszecie List do Mikołaja?

Jednym z najważniejszych miejsc w Rovaniemi jest poczta. Mikołaj dostaje rocznie prawie milion listów z prawie 200 krajów. Odpisywaniem na listy zajmują się elfy pocztowe. Przeczytają także twój list, jeśli prawidłowo zaadresujesz kopertę.

 

Oto adres:

Joulumaa

Santa Claus Post Office

96-930 Rovaniemi

Finlandia

 

Życzę miłej zabawy. P.Kasia

 

PRACA ZDALNA
Czwartek 02.12.21r. Grupa 1

Temat: W kopalni.

Cele:
Rozwijanie kompetencji kluczowych; rozumienie i tworzenie informacji, umiejętność uczenia się.

Cele operacyjne:
Dziecko; naśladuje czynności, bierze udział w zabawie, podejmuje swobodne zabawy.

Zadanie 1

Kochani każdy z Was ma swoje ulubione zabawy.
Obserwujecie świat dorosłych i często mówicie- Ja będę strażakiem, a ja modelką…., Każdy z Was ma swoje marzenia.
Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie „Kim będziesz, gdy dorośniesz?
Może górnikiem?

Posłuchajcie wierszyka, o przeczytanie którego poproszę Mamę lub Tatę.

A ja..? Agnieszka Frączek

Rolą rolnika jest orać rolę,

Traktorem w porę turlać się w pole.

Zadaniem krawca jest szycie ciuszków-

Macha więc igłą z niteczką w uszku.

Ogrodnik grabi, sadzi i sieje,

Czasem coś skopie, czasem podleje.

Szewc leczy buty- kozaki, klapki,

Kalosze w groszki i trampki w ciapki…

A weterynarz? On także leczy,

Lecz do leczenia ma inne rzeczy:

Nosy i uszy, brzuchy, ogony,

A czasem nawet skrzydła i szpony.

Cukiernik piecze nam pączki z dżemem,

A piekarz, który również ma piec,

Woli rogale i bułki piec.

Pilot samolot wznosi nad chmury.

Dentystka w zębach plombuje dziury.

Piosenkarz śpiewa: tra- la-la la..

A kim naprawdę zostanę Ja?

 Pamiętajcie Kochani, że zawodów jest o wiele więcej. Ciekawe, czym zajmują się wasi Rodzice?  Mamo, tato, opowiedzcie dzieciom o swojej pracy.

 Zadanie 2

Zapraszam do zabawy „Komu się to przyda?”

Poproszę, aby rodzice przygotowali kilka rekwizytów np. łopatka , grabie, grzebień, igła z nitką, narzędzia samochodowe, szczoteczkę do zębów itd.

Proszę te przedmioty zawinąć w ręczniki papierowe i położyć w różnych miejscach mieszkania, pokoju. Zadaniem dziecka jest odwinąć przedmiot, który sobie wybrał i powiedzieć, komu się przyda. Rodzice też biorą udział w zabawie, a dzieci sprawdzają, czy podali prawidłowy zawód. Rodzicu, opowiedz dziecku, jak wygląda praca górnika w kopalni.

 

Pozdrawiam, życzę miłej zabawy. P. Kasia



ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE  GRUDZIEŃ 2021

                                              GRUPA „MISIE”

 

Tematy tygodnia:

„Czy to smoki czy dinozaury?”

„Urządzenia w moim domu”

„To już zima”

„Święta tuż-tuż”

„Rodzinny, świąteczny czas”

 

Treści programowe:

- Rozwijanie mowy, sprawności manualnej.

- Kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy,

- Zachęcanie do utrzymywania porządku wokół siebie,

- Rozwijanie umiejętności liczenia,

- Rozwijanie poczucia bycia współgospodarzem sali,

- Budowanie poczucia przynależności do rodziny;

- Poznanie tradycji Świąt Bożego Narodzenia,

- Zachęcanie dzieci do pomagania rodzicom w przygotowaniach do Świąt,

- Rozwijanie orientacji w przestrzeni poprzez wprowadzanie pojęć: na górze, na dole, obok, za, na pod.

- Kształtowanie i wspieranie samodzielności dzieci w zakresie jedzenia posiłków,

- Kształtowanie i wspieranie samodzielności dzieci w zakresie korzystania z toalety,

- Wdrażanie i zachęcanie do zgodnej zabawy,

- Kształtowanie i wspieranie samodzielności dzieci w zakresie samodzielnego ubierania się i rozbierania, ściągania odzieży wierzchniej przed wyjściem i po powrocie z ogrodu przedszkolnego.



PRACA ZDALNA Środa 01.12.21r. Grupa 1

 

Temat: Czy bazyliszek to Dinozaur?

 

Cele:
Rozwijanie kompetencji kluczowych- rozumienie i tworzenie informacji, umiejętność uczenia się, ekspresja kulturalna.

Cele operacyjne:
Dziecko- odpowiada na pytania dotyczące utworu.

 

Zadanie 1

 

Słuchanie fragmentu opowiadania B .Lewandowskiej – Co wyprawiał Bazyliszek?. Wyjaśnianie , kim był bazyliszek.

Rodzicu, opowiedz dziecku, że smoki to mogły być dinozaury, które w jakiś sposób przetrwały epokę lodowcową.
Bazyliszek był takim smokiem, którego spojrzenie zamieniało człowieka w kamień.

 

Poczytaj mi Mamo!

 

Bardzo dawno temu, przyszedł do Warszawy…potwór Bazyliszek! Wyglądał paskudnie! Trochę jak nadęty kogut, bo miał koguci dziób i pazury. Bardziej- jak smok, bo miał smoczy ogon i łuski na grzbiecie. Ale najbardziej wyglądał na straszydło, bo był straszydłem ze złymi ślepiami! I ryczał:

- Na kogo spojrzę chociaż raz, ten się ze strachu zmieni w głaz!

Próbowali szewcy, garncarze. Dzielni rycerze śpieszyli na pomoc. Nie dali rady. Nikt nie wytrzymał spojrzeń Bazyliszka.

- No to Ja spróbuję!- powiedział Franek. Bo teraz bieda zagląda nam w oczy.

- Umiem puszczać zajączki lusterkami!- powiedział – Puszczę zajączka prosto w ślepia Bazyliszka. Tak też zrobił. Bazyliszek podszedł blisko Franka i przejrzał się w lustrze…

- Sam siebie zobaczył i ze strachu skamieniał!

 

Porozmawiaj na temat opowiadania.

- Jak wyglądał smok?

- Co było najstraszniejsze w Bazyliszku?

- Kto go pokonał i jak to zrobił?.

 

Zadanie 2

 

A teraz pora na zabawę ruchową.

Proszę, aby dziecko miało w pokoju trochę wolnej przestrzeni.

Proszę Rodzica aby pobawił się wspólnie z dzieckiem.

Zabawa nazywa się „Dinozaur”.

Jest to zabawa bieżna z elementami skoku.

Dziecko biega w różnych kierunkach podczas gdy rodzic puszcza ulubioną muzykę dziecka z płyty CD.
Można płytę zastąpić klaskaniem.
Kiedy rodzic przestanie grać, dziecko naśladuje ruchy Dinozaura.

 

Powodzenia! Pozdrawiam p. Kasia



PRACA ZDALNA
Wtorek 30.11.21r. Grupa 1

 

Temat: Dinozaury z plasteliny.

 

Cele:
Rozwijanie kompetencji kluczowych: rozumienie i tworzenie informacji, umiejętność uczenia się, świadomość i ekspresja kulturalna.

Cele operacyjne:
Dziecko- lepi figurki dinozaurów.

 

Zadanie 1

 

Mamo, Tato – Przeczytaj dziecku rymowankę.

 

OGON, TUŁÓW, SZYJA, GŁOWA…

POSTAĆ PRAWIE JEST GOTOWA

JESZCZE TYLKO CZTERY NOGI

I WYCHODZI POTWÓR SROGI

TAKI DUŻY WŚRÓD ZAROŚLI…

PEWNIE BYŚMY ZA NIM POSZLI.

LECZ TO BYŁO WIEKI TEMU.

TERAZ JUŻ GO NIE ZNAJDZIEMY.

SPYTASZ – CZEMU? BO WYMARŁY.

MAM NA MYŚLI - DINOZAURY .

 

Rodzicu! Porozmawiaj z dzieckiem o Dinozaurach.

- Czy dinozaury można zobaczyć w ZOO?

- Jak wyglądały?

- Czym żywiły się dinozaury?

 

Mamo- opowiedz dziecku.

   Dinozaury były gadami, jak obecnie jaszczurki. Skórę miały pokrytą łuskami i składały jaja, z których wykluwały się małe dinozaury. Niektóre dinozaury chodziły na dwóch nogach i przypominały kangura, inne na czterech – niczym dzisiejsze słonie. Dinozaury były największymi zwierzętami lądowymi na ziemi. Wymarły wszystkie nagle i to tajemniczo.

 

Zadanie 2

 

Rodzicu! Spróbuj z dzieckiem ulepić dinozaura.

Co będzie nam potrzebne: plastelina, gazety, taśma klejąca, nożyczki.

 

Musimy uformować z gazety dwie kulki (większą i mniejszą).Obie kulki oklejamy taśmą klejącą, tak aby ich powierzchnia była gładka a następnie sklejamy je ze sobą.(To jest tors dinozaura). Teraz formujemy z gazety łapy, oklejamy taśmą i łączymy z torsem. Następnie z gazety wykonujemy ogon i szyję z głową. Postarajmy się aby figurka stała. Można ją teraz oklejać plasteliną.

Teraz posłuchajcie na youtube –dźwięków z prehistorycznego lasu.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=MX-DvqFjvDE&t=29s- Dinosaur sound effects.

 

Życzę miłej zabawy z dzieckiem. P. Kasia

 



PRACA ZDALNA
Poniedziałek 29.11.21r. Grupa 1

 

Temat: Co to jest węgiel?

 

Cele:
Rozwijanie kompetencji kluczowych: rozumienie i tworzenie informacji, umiejętność uczenia się, ekspresja kulturalna.

Cele operacyjne:
Dziecko; odpowiada na pytania dotyczące utworu, rozwiązuje zagadki, poznaje właściwości fizyczne węgla: kolor, twardość; wyciąga wnioski.

 

 

Zadanie 1

 

Rozwiąż zagadkę – W głębi ukryty

                                Przez Górników wydobyty

                                Daje ciepło, moc i światło

                                A nazwę odgadniesz łatwo. (węgiel)

 

„Jak powstał węgiel?” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem elementów opowieści ruchowej R. Labana. Dzieci ilustrują treść opowiadania według własnej inwencji twórczej.

 

„ Dawno, dawno temu, kiedy na Ziemi nie było jeszcze ludzi rosły u nas wielkie drzewa, które tworzyły ogromne lasy. Takich drzew nie ma już teraz w żadnym lesie. Między drzewami przesuwały się ogromne dinozaury, które dawno temu wyginęły. Drzewa rosły i po wielu latach przewracały się od starości. Łamały je burze i wichry, zalewały wody, przysypywała ziemia. Przez wiele lat leżały nieraz bardzo głęboko pod ziemią i zamieniały się powoli w twarde, czarne bryły. Jeszcze dziś można zobaczyć czasem na kawałku węgla ślady odciśniętych liści prastarych drzew.”

 

Zadanie 2

 

„Czarny węgiel” – Zabawa badawcza ( omówienie właściwości fizycznych węgla)

Dzieci oglądają grudki węgla kamiennego, dotykają je, wrzucają do naczyńka z wodą, określają właściwości węgla ( czarny, twardy, brudzi, w wodzie nie znika- nie rozpuszcza się).

 

Zadanie- dla chętnych dzieci.

 

Rytmiczne dzielenie (na sylaby) słów  tematycznie związanych z węglem np.

Wagonik    wa-go-nik

Kopalnia    ko-pal-nia   itp.

 

Pozdrawiam p.Kasia






 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE LISTOPAD 2021

                                                   GRUPA I „MISIE”

 

Tematy tygodnia:

 

  1. Pada deszcz.
  2. Święto naszej Ojczyzny.
  3. Dbamy o zdrowie.
  4. Domowi ulubieńcy.
  5. Urządzenia w moim domu (żelazko, odkurzacz).

 

 

Treści programowe, dziecko:

 

- Rozwija inwencję twórczą;

- Ilustruje wiersz ruchem;

- Rozwija umiejętność liczenia;

- Liczy w zakresie trzech, doskonaląc umiejętności matematyczne;

- Wyrabia sprawność manualną;

- Wyrabia prawidłowe nawyki żywieniowe;

- Zgodnie współdziała z innymi dziećmi w zabawie;

- Rozwija mowę i myślenie;

- Wypowiada się na tematy związane ze zdrowiem;

- Odpowiada na pytania dotyczące treści wiersza lub opowiadania;

- Maluje daną płaszczyznę- rozwija się manualnie;

- Rozpoznaje wysokości dźwięków;

- Zapoznaje się z pracą stomatologa i wie na czym polega jego praca;

- Porównuje masy przedmiotów-wie, które są lekkie a które ciężkie;

- Rozwija mowę i myślenie;

- Rozpoznaje wysokości dźwięków (wysoki lub niski rejestr);

- Rozwija umiejętności liczenia;

- Sprawnie wypowiada się n/t urządzeń w domu (żelazko, odkurzacz);

- Bezpiecznie uczestniczy w zabawie ruchowej;

- Samodzielnie korzysta z toalety i wykonuje codzienne czynności higieniczne.