DRODZY RODZICE ZACHĘCAMY DO ZAPOZNANIA SIĘ Z ARTYKUŁEM DOTYCZĄCYM KOMPETENCJI KLUCZOWYCH - DOSTĘPNY W AKTUALNOŚCIACH.

Temat: Zabawy sensoryczne.

Cele: Rozwijanie kompetencji społecznych oraz w zakresie umiejętności uczenia się

– zdolność do autorefleksji i skutecznego zarządzania czasem i informacjami, konstruktywnej pracy z innymi osobami,

- zdolność radzenia sobie z niepewnością i złożonością.

Terapia SI – co to takiego?

Metoda integracji sensorycznej to jedna z metod, która wykorzystywana jest w pracy z dziećmi, u których zaobserwować można m.in. trudności w zakresie umiejętności ruchowych, umiejętności szkolnych, nadpobudliwość psychoruchową, nadwrażliwość sensoryczną czy problemy z koncentracją. Terapia SI najczęściej przebiega w formie zabawy. Poprzez huśtanie się w hamakach, balansowanie, zabawy z piłką. Układ nerwowy i mózg dziecka uczy się właściwego reagowania na bodźce zewnętrzne i integracji wrażeń płynących z różnych zmysłów, poprawie ulega sprawność fizyczna dziecka, jego funkcjonowanie emocjonalne, a także koncentracja, funkcje wzrokowe i słuchowe.

Ćwiczenia stymulujące integrację sensoryczną

Systematyczne wykonywanie ćwiczeń w domu oraz właściwa zabawa to istotny aspekt wspierania rozwoju integracji sensorycznej dziecka, który można wprowadzić już od pierwszych miesięcy życia. Jak skutecznie wspierać rozwój dziecka w domu? Oto kilka pomysłów na zabawy i ćwiczenia sensoryczne:

Naleśnik

Rozłóż koc na podłodze, dziecko ułóż na brzegu. Turlaj je w kierunku drugiego brzegu, ciasno zawijając w koc, mówiąc, że zawijasz naleśnika. Następnie, jeżeli dziecko jest zadowolone, udawaj że kroisz, posypujesz

cynamonem lub zjadasz naleśnika, delikatnie masując zawinięte dziecko rękami. Zadaniem dziecka jest samodzielne rozwinięcie się.

Skarby w ryżu

Napełnij pojemnik ryżem lub kaszą i ukryj w nim różne przedmioty. Zadaniem dziecka jest wyciągnięcie zabawek z pudełka.

Zabawa w wannie

Używajcie podczas kąpieli różnych gąbek, ręczników i szczotek. Zachęcaj dziecko do używania mydeł o różnych zapachach, kształtach i konsystencji.

Malowanie palcami

Za pomocą przeznaczonych do tego farb, stwórzcie z dzieckiem obrazek malując palcami. Do farb można dosypać, np. ryż, piasek lub ziarna, aby uzyskać różnice w strukturze. Dodatkowo, można pomalować dłoń dziecka i odciskać ją na papierze.

Masy sensoryczne

Zabawy ciastoliną, piankoliną, czy piaskiem kinetycznym, które wymagają ugniatania i dotykania różnych faktur to bardzo dobre ćwiczenia rozwijające motorykę małą i dostarczające wielu doznań. Warto poszukać w Internecie przepisów na domowej roboty masy plastyczne.

Temat: MASY SENSORYCZNE I PLASTYCZNE

Zachęcamy do wspólnego tworzenia i  wykorzystywania różnych mas.

Cele: rozwijanie kompetencji kluczowych – matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo-technicznych, umiejętności uczenia się, świadomości i ekspresji kulturalnej

-wyrażanie ekspresji twórczej, eksperymentowanie, podejmowanie samodzielnej aktywności poznawczej, wykazywanie sprawności i koordynacji podczas wykonywania czynności złożonych.

Przepis na masę solną:

Składniki:

-mąka

-sól

-woda

-ilość 2:2:1, czyli tyle samo co soli i połowę mniej wody.

Przygotowanie:

Mąkę mieszamy z solą (drobnoziarnistą).

Wodę dodajemy ostrożnie, całą na raz. Ciasto powinno mieć konsystencję zbliżoną do ciasta na pizzę.

Wykorzystanie:

- można dodać barwnik i olejki zapachowe

- można z niej lepić trwałe dekoracje, świeczniki, przestrzenne figurki i płaskie dekoracje

- po zastygnięciu można malować ją farbami

Przepis na ciecz nienewtonowską

Co w niej niezwykłego? Można w nią pukać młotkiem i stawia opór, jednak, gdy powoli zanurzymy w niej dłoń – jest płynna jak woda.

Składniki:

- skrobia ziemniaczana

- woda

- w stosunku 1:1

Wykonanie: wystarczy wymieszać ze sobą oba produkty.

 Udanego eksperymentu!


20 zasad zdrowego odżywiania dzieci: 

  1. Staraj się dążyć do regularnych posiłków.
  2. Nie pospieszaj podczas jedzenia, pozwól dziecku dokładnie przerzuć pokarm.
  3. Nie zmuszaj do jedzenia, niech samo decyduje o tym, ile chce zjeść.
  4. Podawaj do picia lekkie ziołowe herbatki i kompoty bez cukru zamiast soków z kartonów, wody mineralnej, czarnej i zielonej herbaty.
  5. Nie podawaj napojów w trakcie posiłku, rozcieńcza to soki trawienne i wpływa na pogorszenie trawienia.
  6. Kupuj produkty bez konserwantów i sztucznych barwników.
  7. Unikaj surowych produktów, szczególnie w zimnych porach roku.
  8. Zawsze podawaj ciepłe śniadanie.
  9. Gotuj zgodnie z porami roku. W każdej porze roku należy jeść to, co jest dostępne w danym obszarze klimatycznym.
  10. Wyklucz sztuczne słodziki.
  11. Nie zastępuj mięsa gotowymi produktami z soi. Wartościowe produkty sojowe to: miso, sos sojowy Tamari lub Shoyu, tofu.
  12. Nie używaj mrożonek, ponieważ są pozbawione życiowej energii pokarmu.
  13. Nie używaj mikrofalówki.
  14. Wprowadź pełne ziarna zbóż: ryż naturalny (brązowy), kaszę jaglanąorkisz, jęczmień i owies bezłuskowy, kaszę gryczaną, amarantus i quinoa.
  15. Zamień mąkę białą na mąkę razową (na początku mieszaj mąki w różnych proporcjach).
  16. Zamień sól białą na sól nierafinowaną, czyli nieoczyszczoną (bogatą w składniki mineralne i pierwiastki śladowe).
  17. Zamień biały cukier rafinowany, na  nierafinowany cukier trzcinowy, a jeszcze lepiej na słód ryżowy i jęczmienny, syrop buraczany, kukurydziany i klonowy.
  18. Zamień olej rafinowany, na oliwy i oleje z tłoczone na zimno.
  19. Nie podawaj dziecku produktów przetworzonych przemysłowo:homogenizowanych, pasteryzowanych w wysokiej temperaturze, instant (czyli rozpuszczalnych bez konieczności gotowania), genetycznie zmodyfikowanych, napromieniowanych i głęboko mrożonych.
  20. Stosuj naturalne przyprawy i zioła, zamiast gotowych przypraw typu vegeta,warzywko (zawierają glutaminian sodu).

(źródło: dziecisawazne.pl )

 


 

Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej jest ogólnym przedstawieniem kompleksowej idei żywienia.

Realizacja jej zaleceń daje szanse na zdrowe, długie życie oraz zachowanie sprawności intelektualnej i fizycznej do późnych lat życia.

PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA : 

- minimum pół godziny dziennie ruchu w dowolnej formie,

- zaleca się spożywanie produktów z pełnego ziarna, unikając produktów przetworzonych i przetworzonych np. biały chleb, biały makaron,

- na talerzu powinno się znaleźć ¾ warzyw oraz ¼ owoców,

- przez cały dzień (nie tylko podczas posiłków) powinna towarzyszyć nam woda,

- zalecane jest wypicie dwóch szklanek mleka dziennie/ zamiennie ze spożyciem  dowolnego nabiału,

- rośliny strączkowe, mięso oraz ryby równoważą na kolejnym piętrze piramidy, a

na samym szczycie piramidy mamy:

- oleje i orzechy

Gimnastyka buzi i języka, czyli ćwiczenia wspomagające rozwój mowy u dzieci. 

Warunkiem prawidłowego wymawiania wszystkich głosek jest między innymi sprawne działanie narządów mowy. Aparat mowy składa się z trzech części: narządu oddechowego, który wytwarza prąd powietrza, niezbędny do powstawania dźwięków mowy, narządu fonacyjnego odpowiedzialnego za wytwarzanie dźwięków, oraz aparatu artykulacyjnego, do którego zalicza się znajdujące się ponad krtanią jamy: ustną, gardłową i nosową.

Wymawiając poszczególne głoski musimy wykonać określone ruchy artykulatorów, a zatem wykonywana jest odpowiednia praca mięśni - każda głoska wymaga innych ruchów artykulacyjnych. Dlatego tak ważne są ćwiczenia, które usprawniają narządy mowy i wypracowują świadome oraz celowe ruchy języka, warg, żuchwy i podniebienia. Przeprowadzając ćwiczenia artykulatorów wspomagamy rozwój dziecka. Ćwiczenia te, to faza wstępna do pracy nad skorygowaniem wielu zaburzeń mowy. Bardzo istotne jest, aby były one wykonywane często i systematycznie, oraz aby dziecko miało możliwość obserwowania pracy aparatu mowy w lustrze.


ĆWICZENIA JĘZYKA

  • Kotki - kotek pije mleko - szybkie ruchy języka w przód i w tył, kotek oblizuje się - czubek języka okrąża szeroko otwarte wargi.
  • Zmęczony piesek - dziecko naśladuje pieska, który głośno oddycha i język ma wysunięty na brodę.
  • Szczoteczka - język to szczoteczka do zębów, która po kolei czyści zęby górne od strony zewnętrznej i wewnętrznej, a następnie zęby dolne z obu stron.
  • Cyrkowiec - język próbuje wykonać różne sztuczki np. górkę - czubek języka oparty o dolne zęby, środek się wybrzusza, rurkę - przez którą można wdychać lub wydychać powietrze, szpilkę - układanie wąskiego języka, wahadełko - przesuwanie języka do kącików ust w stronę prawą i lewą.
  • Koniki - czubek języka uderza o podniebienie i opada na dół. Raz konik idzie wolno, to biegnie, parska, śmieje się: iha, iha...

ĆWICZENIA WARG I POLICZKÓW

  • Minki - naśladowanie min: wesołej - płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki, smutnej - podkówka z warg, obrażonej - wargi nadęte, zdenerwowanej - wargi wąskie..
  • Rybka - wysuwanie warg do przodu i rozszerzanie na końcu jak u ryb.
  • Zły pies - naśladowanie złego psa, unoszenie górnej wargi, wyszczerzanie zębów.
  • Echo - dobitne wymawianie samogłosek a, o, e, i, u, y.
  • Masaż warg - nagryzanie zębami wargi dolnej, potem górnej.
  • Baloniki - nabranie powietrza i zatrzymanie go w wydętych policzkach, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego, balon pękł - dziecko palcami uderza w policzki.
  • Zajęczy pyszczek - wciąganie policzków do jamy ustnej.
  • Motorek - parskanie wargami, naśladowanie odgłosu motoru, traktora.

ĆWICZENIA PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO

  • Chory krasnoludek - kaszlenie z językiem wysuniętym z ust.
  • Balonik - nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem.
  • Zmarźlak - chuchanie na "zamarznięte ręce".
  • Śpioch - chrapanie na wdechu i wydechu.
  • Kukułka i kurka - wymawianie sylab: ku - ko, ku -ko,uku - oko, uku - oko,kuku - koko, kuku

ĆWICZENIA ŻUCHWY

  • Zamykanie i otwieranie domku - szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski 'a', zęby są widoczne dzięki rozchylonym wargom.
  • Grzebień - wysuwnie żuchwy, zakładanie i poruszanie dolnymi zębami po górnej wardze. Cofanie żuchwy, zakładanie i poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze i brodzie.
  • Guma do żucia - naśladowanie żucia gumy.

 

Literatura:


- Antos D, Demelowa G, Styczek I, Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, WSiP


- Chmielewska E, Zabawy logopedyczne i nie tylko - poradnik dla nauczycieli i rodziców MAC S.A.


- Demel D, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, WSiP


- Kozłowska K, Pomagajmy dzieciom z zaburzeniami mowy, ZPN

Źródło:

www.publikacje.edu.pl

Dzięki prawidłowym zaleceniom kształtujemy zdrowe nawyki żywieniowe

Kontrola jakości i wielkości posiłków. Zalecane jest, aby dziecko w wieku przedszkolnym otrzymywało 4-5 posiłków dziennie bogatych w składniki odżywcze. Porcje dostosowujemy do wieku i rozwoju fizycznego dziecka.

 

Przekazujmy wiedzę na temat zdrowego żywienia

Każda okazja jest dobra, by w przystępny i ciekawy sposób przekazywać dziecku wiedzę na temat zdrowego odżywiania i zdrowego stylu życia. Dobrym przykładem jest wspólne przygotowywanie posiłków.

 

Zapewniajmy dziecku dostęp do zdrowych produktów

Zastępujmy dzieciom kaloryczne i mało odżywcze przekąski tj. słodycze, lody, czy słodzone napoje i podsuwajmy owoce i warzywa. Jest to doskonała przekąska oraz stały element posiłków. Dzięki temu zapewniamy dostęp do wartościowych produktów o wysokiej wartości odżywczej oraz wpływamy na kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych.

pliki do pobrania